طراحی سایت پداس

مشاوره و ساخت پروژه های نرم افزاری

مشاوره رایگان 34522933-026


مقالات سئو


بک لینک چیست و در بهینه سازی سایت چقدر مهم است


در طراحی سایت امروزه بحث بک لینک به دنبال سئو از مهمترین دغدغه ها در دنیای اینترنت به حساب می آید. همچنین روش مناسبی برای بازاریابی اینترنتی در مبحث تجارت الکترونیک می باشد. در این مقاله می خواهیم بگوییم بک لینک چیست

در طراحی سایت امروزه بحث بک لینک به دنبال سئو از مهمترین دغدغه ها در دنیای اینترنت به حساب می آید. همچنین روش مناسبی برای بازاریابی اینترنتی در مبحث تجارت الکترونیک می باشد. در این مقاله می خواهیم بگوییم بک لینک چیست و در بهینه سازی سایت چقدر مهم است . در ابتدا به تعریف بک لینک می پردازیم بک لینک به پیوندهای گفته میشود که از سایتهای دیگر به سایت شما داده میشود ، زمانی که از سایت خود به سایت دیگر پیوند میدهید، سایت مقابل از سایت شما بک لینک دریافت کرده است.

بک-لینک-چیست-و-در-بهینه-سازی-سایت-چقدر-مهم-است

گوگل به بک لینک ها بر اساس میزان محبوبیت و تعداد اهمیت می دهد هر گونه لینک به صفحات شما در سایت‌ها و صفحات دیگر که توسط موتور‌های جستجو پیدا شود بک لینک است. سایت هایی که بک لینک طبیعی ،زیاد دارند و همچنین محتوای جدید و منظم قرار می دهند رتبه خوبی دارند.
توجه داشته باشید که بک لینک را نمی توان از سایتهای با پیج رنک بالا خرید زیرا گوگل و سایر موتورهای جستجو قدرتمند به راحتی سایتهایی که جهت کسب رتبه بهتر در جستجو اقدام به خرید لینک میکنند را شناسایی نموده و از رتبه آنها میکاهد. البته شایان ذکر است اگر مایلید در یک سایت تبلیغات متنی بدهید، با Nofollow سازی لینک میتوانید دیگر نگران بوجود آمدن مشکلی برای سایت خود نباشید.
در طراحی سایت ایجاد مطالب جدید و مفید کاربران را به قرار دادن لینک های شما در سایر وبلاگ ها و وب سایت ها می کند در این راستا می توانید از شبکه های اجتماعی برای بک لینک بیلدینگ سالم استفاده کنید. از مشخصه های لینک بد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

√ لینک شدن کلمه مهم کلیدی سایت: مثلا اگر سایت در مورد سئو هست، در همه جا به کلمه سئو لینک میشود، این لینک غیره طبیعی و بد اطلاق میگردد، زیرا کاربران معمولا چنین کاری نمیکنند مگر اینکه پولی دریافت کرده باشند.
√ لینک شدن سایت در تمام صفحات سایت: این هم یکی از مواردیست که باعث میشود بک لینک به بک لینک بد تبدیل شود، چون کمتر مدیر سایتی حاضر میشود لینک کسی را در تمام صفحات سایت خود قرار دهد مگر اینکه پولی دریافت کرده باشد.
√ لینک شدن صفحه اصلی سایت: اگر همه به صفحه اصلی شما لینک بدهند و به مطالب سایت شما لینک ندهند جای نگرانیست، زیرا این مورد هم باعث میشود بک لینک به بک لینک بد تبدیل شود.
√ لینک شدن سایت شما در سایت غیرمرتبط به موضوع سایت: معمولا کاربران در سایت خود لینکهایی را قرار میدهند که با موضوع وبلاگشان مرتبط باشد، اگر موضوع سایت شما در مورد بهینه سازی سایت باشد و در آن سایت اسب فروشی را لینک کنید، طبیعی ست که بک لینک بد است.
√ لینک شدن سایت در سایتهای کپی بردار و بی کیفیت: همانطور که سایتهایی بی کیفیت خودشان کیفیت چندانی ندارند، لینکهایی که از آنها به سایت شما ارسال میشود بد است و اگر آن سایتها اسپم باشند حتی باعث میشود در شرایطی به رتبه سایت شما آسیب برساند.
√ لینک شدن سایت به صورت مخفی: لینکها را قرار میدهند تا کاربران ببینند و از آن استفاده کنند، ولی زمانی که لینک مخفی باشد و قابل نمایش نباشد، Backlink غیره طبیعی است.

توضیحات در مورد بک لینک

 

 

1- بکلینک، لینکی بر روی یک وبسایت است که کاربر با کلیک کردن بر روی آن، به سایت دیگری منتقل می شود.
2- بکلینک می تواند تصویر و یا متن باشد. اگر بکلینک به صورت تصویر باشد باید متن لینک یا متن لنگر (anchor text)، تگ alt تصویر باشد.
3- متن لینک، قسمتی از متن است که قابل کلیک می شود و در صورت کلیک به صفحه مقصد می رود.
4- متن لینک می تواند بصورت آدرس اینترنتی باشد یا کلماتی چون برند شما، یا عبارات حاوی کلمات کلیدی مد نظر شما
5- اگر متن لینک کلمات کلیدی مورد نظر شما باشد، ممکن است برای ارتقاء در نتایج جستجوی آن کلمات مفید یا مضر باشد.
6- تعداد انبوه لینک با متن لینک حاوی کلمه کلیدی یکسان، می تواند این پیام را به گوگل بدهد که شما قصد لینک سازی و دستکاری نتایج جستجو را دارید و گوگل سایت شما را اسپم کند.
7- لینک nofollow، لینکی است که مشخصه rel=nofollow برای آن به کار رفته باشد. این مشخصه این پیام را به گوگل می دهد که در محاسبه اعتبار صفحه مقصد، این لینک را در نظر نگیرد. بنابراین اینگونه لینک ها فاقد منفعت یا ضرر برای سئو می باشند.
8- لینک معمولی که مشخصه rel=nofollow را ندارد و گوگل آن را در الگوریتم رتبه بندی خود در نظر می گیرد، با اهمیت است و در محاسبه اعتبار صفحه مؤثر است.
9- برای مشاهده فهرست تقریباً کاملی از سایت هایی که به شما لینک داده اند می توانید به حساب کاربری Google Search Console خود وارد شده، سپس به قسمت “Search Traffic” و پس از آن به قسمت “Links to Your Site” بروید.
10- بکلینک ها بیش از هر چیز دیگری، رتبه بندی موتورهای جستجو را تحت تاثیر قرار می دهند. تعداد و کیفیت بکلینک های شما نقش بسزایی در تعیین رتبه شما در نتایج جستجو دارد.
11- شما باید فعالانه به دنبال بکلینک گرفتن باشید. ممکن است وبسایت شما به طور طبیعی چندین بکلینک به دست بیاورد اما اگر می خواهید به سطح رقبای مطرح خود برسید یا رتبه ای بهتر از رتبه آنها کسب کنید، باید فعال باشید.
12- ایجاد بکلینک کار دشواری نیست و برای ایجاد آن به مهارت، ابزار یا نرم افزار خاصی نیاز ندارید. مهم ترین چیزی که نیاز دارید ایجاد ارتباط با دیگران و صاحبان سایر سایت های اینترنتی است.
13- می توانید ساخت لینک را به شرکت های سئو بسپارید. اما در انتخاب آن ها باید دقت کنید که حتما در این کار خبره و با تجربه باشند. این موضوع را از نمونه کارهای بلند مدتشان می توانید بفهمید. و این نکته را نیز در نظر بگیرید که افراد بی تخصص که بعضا بودجه خیلی کمی نیز می گیرند، احتمالاً لینک های بی کیفیتی را برای شما می سازند که سبب جریمه شدن شما توسط گوگل خواهد شد.
14- بهتر است در یک بازه زمانی (مثلاً چند هفته)، لینک های خود را ایجاد کنید بجای اینکه مثلاً 100 لینک در یک هفته ایجاد کنید و بعد از آن دیگر لینکی نسازید. زیرا این کار (ایجاد لینک های زیاد در بازه زمانی کوتاه) این پیام را به گوگل می دهد که شما مشغول لینک سازی غیرعادی هستید.
15- اینکه چه تعداد بکلینک نیاز دارید به تعداد کلمات کلیدی مد نظر شما، سطح رقابت بر سر آن کلمات کلیدی، کیفیت بکلینک های شما و سطح بهینه سازی وبسایت شما بستگی دارد.
16- موضوع فقط تعداد بکلینک ها نیست. هدف این نیست که بیش از رقبای خود بکلینک داشته باشید بلکه باید کیفیت بکلینک های شما از بکلینک های رقبایتان بالاتر باشد.
17- ارزش همه بکلینک ها برابر نیست. بعضی از آن ها رتبه بندی شما را بهبود می بخشند، بعضی تاثیری بر رتبه بندی شما ندارند و برخی دیگر بر رتبه بندی شما تاثیر منفی دارند.
18- اگر شما 10لینک معتبر از منابع مرتبط داشته باشید و یکی از رقبای شما 100 لینک نامعتبر داشته باشد، حداقل در مورد بکلینک، گوگل وبسایت شما را در رتبه بالاتری نسبت به رقیبتان قرار خواهد داد.
19- داشتن تعداد زیادی بکلینک بی کیفیت می تواند بر رتبه بندی وبسایت شما تاثیر منفی داشته باشد. بنابراین در هنگام بکلینک گرفتن، انتخابی عمل کنید و فقط به دلیل ساده بودن بکلینک گرفتن از یک وبسایت، این کار را انجام ندهید.
20- سعی کنید بکلینک های با کیفیت ایجاد کنید. به طور کلی هر چه قدر راحت تر بتوانید بکلینک بگیرید، ارزش آن بکلینک کم تر است.
21- برای اینکه یک بکلینک، با کیفیت به حساب بیاید باید معیارهایی را داشته باشد. هرچه تعداد بیشتری از این معیارها را داشته باشد، ارزش تلاش و هزینه بیشتری را دارد.
22- اگر بکلینکی در جایگاه برجسته ای در یک صفحه پربازدید قرار گرفته باشد، این باعث افزایش ارزشمندی آن خواهد شد. زیرا صرف نظر از مقوله رتبه بندی، قرار گرفتن بکلینک شما در چنین جایگاهی سبب می شود تا وبسایت شما در معرض دید جریان پیوسته ای از مخاطبان هدف قرار بگیرد.
23- در شرایط مساوی، یک لینک درون متنی (یعنی لینکی که در درون بخشی از متن قرار گرفته) از لینکی که جدا از متن است (مثلاً در حاشیه صفحه یا در پانوشت) یا در میان فهرستی از لینک ها قرار دارد، ارزشمندتر است.
24- نگران اعتبار سایتی که بکلینکتان در آن قرار دارد نباشید. همه صفحات وب در ابتدا فاقد اعتبار هستند اما در طی زمان اعتبار آن ها افزایش می یابد. مثلاً صفحه ای که امروز دارای پیجرنک صفر است، شش ماه بعد می تواند دارای پیجرنک 5 باشد.
25- اعتبار یک صفحه وب، میان تمام لینک های موجود در آن صفحه تقسیم می شود. بنابراین بکلینک گرفتن از صفحه ای که لینک های کمتری در آن است از بکلینک گرفتن از صفحه ای که بیش از 50 لیک در آن وجود دارد بهتر است.
26- بهترین حالت این است که از صفحات مرتبط با موضوع سایت خود و در وبسایت های مرتبط، بکلینک بگیرید. البته بکلینک گرفتن از صفحات غیر مرتبط و سایت های غیر مرتبط هم کاملاً بی ارزش نیست اما بهتر است وقت و هزینه زیادی را صرف آن نکنید.
27- سعی کنید بکلینک ها، کاربران را به صفحات مختلف وبسایتتان هدایت کند، نه فقط به صفحه اصلی. صفحات داخلی سایت، دسته بندی ها، محصولات، خدمات و … نیز مهمند و در جستجوی کلماتی بخصوص، از صفحه اصلی مؤثرترند.
28- وقتی از یک سایت بکلینک گرفتید دیگر زیاد بر روی آن سایت متمرکز نباشید و سعی کنید بکلینک بعدی را از سایت دیگری (غیر از سایت هایی که پیش از این از آن ها بکلینک گرفته اید) بگیرید.
29- ممکن است چند هفته طول بکشد تا تاثیر یک بکلینک جدید در رتبه بندی وبسایت شما آشکار شود زیرا ابتدا گوگل باید لینک جدید شما را تشخیص دهد سپس آن را در الگوریتم های خود وارد کند و پس از آن نتایج جستجو را به روز رسانی نماید.
30- بهترین راه یافتن وبسایت هایی برای بکلینک گرفتن این است که بررسی کنید که رقبای شما در چه سایت هایی بکلینک دارند و یا اینکه در گوگل سایت هایی را جستجو کنید که مباحث مرتبط با وبسایت شما را مطرح کرده اند.
31- برای دستیابی به اطلاعات گسترده ای در مورد بکلینک های سایت خودتان و سایت های رقیب، از یک ابزار بررسی بکلینک (مانند ahrefs.com ) استفاده کنید.
32- ابزارهای تحلیل بکلینک هیچگاه مشخصات کامل لینک وبسایت ها را در اختیارتان قرار نمی دهد و ممکن است چند هفته طول بکشد تا لینک های جدید را نمایش دهد. صرف نظر از اینکه از چه ابزاری استفاده می کنید، چیزی که مشاهده می کنید حداکثر 30 تا 50 درصد از بکلینک های سایت های اینترنتی است.
33- روش های بسیار متنوعی برای بکلینک گرفتن وجود دارد. نباید به تعداد معدودی از این روش ها متکی باشید زیرا داشتن تنوعی از لینک ها طبیعی تر به نظر می رسد و نیز احتمال اینکه با به روزرسانی الگوریتم ها، به مشکل بربخورید کمتر است.
34- از ایمیل و شبکه های اجتماعی و حتی تماس تلفنی برای ارتباط با افرادی که می خواهید از آن ها بکلینک بگیرید استفاده کنید. در ارتباط با افراد، پیگیر باشید و تا هنگامی که یک “نه” قاطع از افراد نشنیده اید، آن ها را کنار نگذارید و رها نکنید.
35- وقتی با افرادی در رابطه با بکلینک ارتباط برقرار کردید سعی کنید ارتباط شما خیلی خشک و رسمی نباشد. اگر امکانش وجود دارد اسم کوچک افراد را به کار ببرید. وقتی ایمیل می زنید کلمه “لینک” یا “بکلینک” برای عنوان ایمیل به کار نبرید. در اولین ایمیل، از ارسال URL و استفاده از هرگونه کلمه مرتبط با سئو (مثل رتبه بندی، الگوریتم و …) خودداری کنید.
36- پیشنهادی بدهید که پذیرش آن برای طرف مقابل هم ارزشمند باشد. اگر پذیرش پیشنهاد شما هیچ سودی برای طرف مقابل نداشته باشد، در 99 درصد از موارد پاسخ مثبتی دریافت نخواهید کرد.
37- پنج دلیل اصلی وجود دارد که دیگران به سایت شما لینک بدهند: اینکه آن ها فکر کنند سایت شما سایتی خاص و جذاب است؛ اینکه شما را بشناسند یا خود را مدیون شما بدانند؛ اینکه شما متقابلاً به سایت آنها لینک بدهید؛ اینکه محتوایی برای منتشر کردن در سایتشان در اختیار آن ها قرار دهید و اینکه برای لینک دادن به سایت شما انگیزه مالی داشته باشند.
38- اگر محتوای وبسایت شما آنقدر مفید و جذاب باشد که ارزش لینک دادن را داشته باشد، ایجاد بکلینک های با کیفیت برای شما ساده تر خواهد شد. اما اگر وبسایت شما مجموعه ای از صفحات فروش است، برای ترغیب دیگران به لینک دادن به زحمت خواهید افتاد.
39- خیلی خوب است اگر بتوانید سایتی را پیدا کنید که به سایت شما لینک بدهد و شما متقابلاً به آن لینک ندهید. اما اگر سایت با کیفیت و مرتبطی وجود دارد که خواستار تبادل لینک است، این کار را انجام دهید چون لینک متقابل بهتر از این است که هیچ لینکی نداشته باشید.
40- اگر تبادل لینک انجام می دهید، سعی کنید لینک شما در درون متن محتوای آن وبسایت قرار بگیرد نه در فهرست پیوندها، فهرست دوستان و… .
41- خرید بکلینک، از لحاظ تکنیکی برخلاف قواعد گوگل است اما در مورد کلید واژه های پرارزش که رقابت زیادی در مورد آن ها وجود دارد، بسیار رایج است.
42- از خرید لینکی که علناً به فروش گذاشته شده یا پیشنهاد خرید آن برای شما ایمیل شده خودداری کنید و از ابزارها، سرویس ها و نرم افزارهای تولید اتوماتیک لینک استفاده نکنید.
43- اگر به طور فزاینده ای لینک تولید کنید، به احتمال زیاد گوگل آن را به عنوان یک وضعیت غیر عادی شناسایی نموده و شما را مجازات خواهد کرد.
44- در هنگام ایجاد لینک، محتاط باشید زیرا لینک هایی که باعث جریمه شدن شما توسط گوگل می شود را نمی توان ساده و سریع حذف نمود و گوگل عذر شما را در مورد اینکه آن لینک ها را شما ایجاد نکرده اید نخواهد پذیرفت و حداقل سه ماه و در اکثر موارد یک سال یا بیشتر زمان می برد تا مجازات گوگل از سایت شما برداشته شود.